Himlen falder ned!

Blandet snak omkring A112

Himlen falder ned!

Indlægaf Henrik Vind » fre 21. mar 2008 10:03

Som alle A112 og 127 ejere ved så har skummet i himlen ikke så lang levetid som resten af bilen. Mit var totalt mørnet op så det yderste lag pvc hang som en teltdug på en regnvejsdag.

Det skulle jo lave ordenligt, så jeg sendte himlen til den lokale møbelpolstre og bad ham om nyt skum og så sætte det gamle PVC på igen. kunne han sagtens og skulle bruge en uges tid på det. Han ville ring når den var klar.

Efter 4 uger kører jeg forbi ham og spørger om himlen ikke ligger i vejen. Øhhh bøhh det havde han ikke lige fået kikket på endnu, men jeg kunne hente den om lørdagen. Onsdagen efter føromtalte lørdag, ringer han og siger den er klar. "Den har lige lidt i den ene ende" siger han. Men det må vi lige finde ud af. Da jeg kommer for at hente den ligger den i spænd med 10 skruetvinger og 50 kontorclips. Umuligt af se det færdige resultat. Vi skruer hurtigt skruetvinger af og jeg se så en stor plet på PVCen. "det er bare lidt acetone" siger han. Og tørrer af med ærmet. Det er ligesom PVCen er krympet lidt og kan ikke nå ud til de forskellige huller. Nåhe ja siger jeg det går jo nok. Jeg betale manden en plovmand, og tager himlen under armen.

Da jeg kommer hjem ligger jeg den på bordet for at skummet kunne komme tilbage til sin form og alle trykmærkerne fra tvinger og clips ville rette sig ud. Og ser at lime slet ikke holder PVCer fast hele vejen rundt i kanten. Der er store områder på midten der heller ikke er limet. Om det var skummen eller PVCen er ikke bandt var umuligt at se. Jeg løftede lidt op i PVCen og kunne let trække den 10 cm ind på skummet uden at det bandt væsentligt. I min frustration rykkede jag bare til og rykkede hele PVCen af. Meget af skummet fulgte med. Men resten måtte jeg stå og skrabe af med en spartel. Sådan noget l...!

Hvad fik jeg så ud af det? Min pung blev lettet for en plovmand, jeg har spildt over 5 uger og jeg aner ikke hvor hvad jeg skal bruge eller hvor jeg skal købe det for at lave lortet selv.

Jeg har kikket lidt på denne side
http://www.tm-materialer.dk/product.asp ... =38&page=1
Selvfølgelig i sort, men er tvivl om der er skum på bagsiden.
Og hvad går man i hjørnerne hvor det buer op. Der vil man jo får materiale i overskud, med mindre det kan krympes eller strækkes.

Erfaringer søges
/Henrik Vind
Brugeravatar
Henrik Vind
Site Admin

Geografisk sted: Korning v/Horsens

himmel

Indlægaf morten_a112 » fre 21. mar 2008 10:51

Himlen i min faldt også ned. Den var så slem at den blokkede det halve af bakspejlet inden jeg gjorde noget ved det. Det var ikke særligt svært at lave. Min kærestes Farmor er syerske, så hun syede en ny himmel, af møbel linned, noget ret tykt stof der ikke kan gi sig. hun gjorde faktisk ikke ret meget hun syede den til i hjørnerne så den passede på "pap" stykket bag stoffet. Så limede vi den på med tapet klister. Det har holdt vildt godt. Tar lige nogle billeder senere og ligger ind.
Brugeravatar
morten_a112

Geografisk sted: Fredericia

Indlægaf Henrik Vind » tirs 15. apr 2008 20:49

Så fik jeg lavet himlen færdig. Det var uroligt let. Meget lettere end jeg havde turde håbe på.

Jeg brugte følgende:

2 meter loftstof med skumgummibagside(1,8 meter er nok)

3/4 liter lim. Husk det ske være beregnet til Auto ellers slipper det i varmen.
Alm. kontaktlim og spraylim kan ikke anbefales.

1 Malersprøjte
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 42&n=20100

Limen i sprøjtepistolen. Bare i med hele lortet. Jeg brugte det hele.
Sprøjt lim på halvdelen af papskallen og halvdelen af stoffet.
Læg stoffet på og stræk/glat ud. Man kan sagtens trække stoffet af igen og rette til inden for de første 2-3 min. Så bliver det svære og svære.
Vip stoffet op og sprøjt på den anden halvdel af skallen og den manglede halvdel af stoffets bagside. Gnid/stræk den på plads.
Klip kanten af så der er ca. 2 cm i overskud du kan vippe om.
På med lim og vip om.
Lad tørre et par timer og sæt det den nye flotte himmel i den bil.
Smid sprøjtepistolen ud.

Jeg vil sige det var så ufattelig let, at hvis i stiller med materialer og en håndfuld kolde. Så vil jeg i gerne gøre det for jer. Hvis i hjælper med at holde og drikke de kolde.

God fornøjelse.
/Henrik Vind
Brugeravatar
Henrik Vind
Site Admin

Min himmel

Indlægaf ThomasA112 » tirs 14. okt 2008 18:45

Ville da gerne se "farmors" himmel - da min også er ved at falde ned.
Det lyder som en noget nemmere model end dét med at afmontere det
hele !
ThomasA112
ThomasA112

Geografisk sted: Falster

Indlægaf Henrik Vind » fre 7. nov 2008 12:00

Det er ikke særligt svært at pille himlen ned.

Af med panikhåndtagene, solskærmene og et par skruer i bag. That's it!
Den er lige til at trække ud af bagsmækken.
/Henrik Vind
Brugeravatar
Henrik Vind
Site Admin

Indlægaf morten_a112 » fre 7. nov 2008 13:38

Henriks løsning er klart det nemmeste. Det tog det meste af en dag at lave "farmor løsningen".
Brugeravatar
morten_a112

Historie om loft i bilen

Indlægaf Jens Stendahl » lør 20. dec 2008 11:53

Kom lige i tanke om engang en nabo købte en Citroen Balingo

Han var lidt træt af at når han sagde han havde fået ny bil, så spurgte ham hvad det var for en, han svarede stolt Balingo og så døde samtalen.

:idea: Jeg spurgte om han ikke havde set den nye udstyrsliste fra Citroen bad ham kigge under rustikloft og skygge tov (hurtig måde at lave hygge på i en Balingo)
Jens Dækmand
Bjerringbro Dækservice
8800 Viborg
www.bdaek.dk
Jens Stendahl

Geografisk sted: Viborg

Indlægaf morten_a112 » lør 14. mar 2009 19:57

Så fik vi lavet 3 gange himmel. ekstra tip: køb ikke en billigere sprøjte end den Henrik har linket til!

Billede

Billede

Billede

Billede

det var super nemt! Tak for hjælpen Henrik
Brugeravatar
morten_a112

Tilbage til Generelt