min 9 a112... 1977 Elegant. Man er vel A112 passionist.

Blandet snak omkring A112

min 9 a112... 1977 Elegant. Man er vel A112 passionist.

Indlægaf Morten Bak » ons 17. dec 2014 20:51

HEj Alle A112 fans..
Ja.. Så kom jeg sku til at købe en a112 mere.. :o)
Finder en 1977 Autobianchi a112 Elegant på Blocket som kun har gået 78000 km.. Jeg kontakter sælger som er en 60 årig mand som har købt den af en gammel ven.. De er de eneste ejere der har været på den.. Bilen er en af 50 som blev solgt til SAS i sverige som testbiler i 1977. Da den havde kørt 5000 køber første ejer den til sin Kone.. Bilen bliver passet og plejet og står altid i garage.. kører stort set aldrig.. Efter 15 år dør konen og bilen får bare lov at stå i garagen de næste 17 år og bliver kun kørt meget sjældent. For 5 år siden sælger manden sit hus og har dermed ikke plads til bilen mere... jeg erindrer at den blev annonceret på blocket med under 50000 km. til omkring 40000 sk. Den forsvinder hurtigt og er så blevet solgt til 2 ejer.. Han bor i Nordsverige og passer ikke bilen.. den står ude og har ikke været vasket de sidste 5 år.. :o(
Jeg laver en aftale med ejer 2 om at købe bilen for 8000 sk.. Han siger at den ikke er rusten eller bulet og at den er synet og kører godt.. ( Jeg tror naivt på ham )
Mandag flyver jeg via Stokholm til Luleå.. Manden bor i Boden 35 km. fra Luleå.. ( 1596 km. fra Vallensbæk hvor jeg bor. :o)
Jeg bliver hentet i lufthavnen og vi kører hjem til ham for at se bilen.. Jeg bliver lettere skuffet da den er godt bulet og har rustpletter flere steder.. Da vi prøver at starte den vil den ikke i gang og jeg begynder at blive lettere skræmt da min plan er at køre den hjem.. Manden kører ud og hente noget startgas og jeg sidder og kigger på bilen imens.. Der er intet farlig rust, ingen gennemtæring, den har aldrig været svejset og de originale indtræk har ingen pletter eller huller bortset fra at førersædet er lidt i stykker ved gearstangen.
Det er en metalblå Elegant med det i mine øjne flotte lyseblå indtræk og ternede sæder..
Da manden kommer tilbage prøver vi med startgas og bilen skyder både i udstødning og karburator.. VI ender med at pille strømfordelerdækslet af og få fjernet fugten og bilen springer i gang og står fint i tomgang ved 700 omdrejninger..
Jeg beslutter mig for at den skal jeg have... En 1977 Elegant med det rigtige indtræk, uden rust og med 78000 km.
til 6400 DK er billigt ligemeget hvor den står.. ( og nu er jeg i Nordsverige for at hente den.. )
Jeg starter min hjemtur kl. 18:00.. og bliver hurtigt chokket... Bilen kører med 3 vinterdæk fra 86 og et sommerdæk.. Vinduesvisker kan kun køre på hurtig hastighed, bremser har det ikke godt, bagstøddæmpere er fuldstændigt færdige og lyset er meget svagt.. ( Der er lyst mellem 10 g 14 i Boden.. ) pga. bagdæmpere kan jeg ikke køre over 90 kmt. da der ellers går resonans i hele bilen..
Da jeg starter i Boden ligger der is overalt og jeg kæmper lidt med bilen men når jeg rammer hovedvejen går det fint.. efter 4 timer i regnvejr rammer jeg pludselig sort is og de næste 1½ time kører jeg under 50 km.. (skræmmende ) derefter går det fint i et par timer og da kl. er 03:00 bliver det snestorm.. Kan intet se den næste time og ender med simpelthen ikke at kunne se hvor vejen overhovedet er før der kommer et par lastbiler og laver nogle spor jeg kan køre efter... :o) kl. 7:30 rammer jeg Stockholm midt i morgen trafikken.. ( ikke sjovt ) og ender med også at ramme eftermiddags trafikken i kbh. Kl 16:30... efter 23 timer kun med stop for at tanke og proviantere rammer jeg endelig Vallensbæk godt træt.. ( min tidligere længste tur i a112 var 300 km. )
Andrés kigger forbi og vi får kigget bilen godt igennem.. Sund sund bil.. inter rust udover overfladerust som skal laves asap så den ikke forsvinder.. (Den tørre luft i Nordsverige gør at biler ikke ruster. )
Har ikke de store planer med den.. Den får et skærmsæt, 7x13 hjul.. sænket koni undervogn og abarth instrumenter. (har alt foruden skærme liggende. ) måske en Abarth motor senere.. og så skal den bare ud og trille..
Får taget nogle billeder når vejret er til det..
Mvh. Morten Bak.
Vedhæftede filer
3s_Base-Elegant.jpg
3s_Base-Elegant.jpg (126.06 KiB) Vist 6099 gange
3s_Base-Elegant.jpg
3s_Base-Elegant.jpg (126.06 KiB) Vist 6099 gange
Brugeravatar
Morten Bak

Geografisk sted: Vallensbæk

Re: min 9 a112... 1977 Elegant. Man er vel A112 passion

Indlægaf Henrik Vind » tors 18. dec 2014 14:11

Tillykke.
Jeg så den godt, men syntes der var for langt at køre efter den.
/Henrik Vind
Brugeravatar
Henrik Vind
Site Admin

Geografisk sted: Korning v/Horsens

Indlægaf emaljevan » tors 18. dec 2014 16:36

fedt. held og lykke med den
emaljevan

Geografisk sted: Fuglebjerg

Indlægaf Henrik O » lør 20. dec 2014 01:18

Fed bil :)
Jeg havde selv kig på en gul a112 abarth for et år siden, men den stod i piteå i Sverige.. 1350km fra Gøteborg.
Så omkostningerne for at hente den ville være dyrere end det bilen kostede :(
Fandt senere en fin abarth i Sverige der nu er købt og skal laves i stand.
Var også ved at købe en grøn a112 elegant fra 75... I Oscarshavn i Sverige. Det var Saab fabrikken der lå i byen der havde sponsoreret 20 stk til det lokale fodboldhold. Så dermed en lidt sjov historie på bilen.. Men den blev hurtigt solgt, inden jeg nåede at købe den..
Har nu senest til min købt et sæt BBS alu der skal på bilen når jeg får den sænket engang :)
Henrik O

Indlægaf babuski76 » søn 21. dec 2014 15:09

Haha morten. Så fandt du den motorhjelm du var på udkig efter ;-)
Det lyder ellers som noget af en tur, stærkt nok du nåede hjem uden nedbrud eller uheld.
Det bliver spændende at se om det bliver denne eller den anden du har stående, der først kommer på gaden.

Lægger du nogle billeder op af den?
Mvh Rasmus
babuski76

Geografisk sted: Rødovre

Tilbage til Generelt